Thursday, May 17, 2007

what say you?

RASIONAL TANPA EMOSI - KAKU
EMOSI TANPA RASIONAL - GILA

entahlah, bukan nak mengata atau mencerca, tapi inilah kebenaran yang kekadang orang susah nak paham. bila melihatkan keadaan dunia sekarang, terutama orang melayu aku jadi malu, konon nak memartabatkan bangsa tapi yang akhirnya menghancurkan adalah! lihat ajelah di sekeliling, orang melayu tak berpakaian (cuma tutup mana perlu)...anak dilahirkan tanpa bin atau binti...aku serabut...serabut yang amat...

tapi yang paling aku malu, bila yang pesalah tahu kesalahannya tapi tetap teguh melakukan kesalahan tu. sedangkan Islam sendiri dah nyatakan, kalau tidak dipraktikkan ilmu yang ada, sedangkan dia tahu, neraka lah jawabnye...melayu Islam apa yang kita nak lahirkan? takutnya Allah saja yang tahu.

aku terfikir juga, apa akan jadi bila dunia nak masuk 2020? adakah nilai yang kita laung-laungkan masih tetap ada? atau cuma tercatat di buku2 dan di kertas2 (entah orang tahu atau tidak kewujudan kertas-kertas ni)...sebagai insan yang ada mata, ada telinga, ada rasa, ada perasaan, aku menjadi semakin takut memikirkan...memikirkan yang bakal terjadi dan apa yang patut aku buat? adakah anak2 aku akan turut sama dalam 'perarakan' menyundalkan agama dan bangsa? Nauzubillah....

banyak lagi yang ingin aku tulis tapi nantilah, kalau ada lagi yang terfikir dek hati, terasa dek fikiran, aku akan luahkan....

No comments: